mandag 22. mai 2017

MONTENEGRO, PODGORICA




Hei igjen! 



Akk, så mye vakkert mine øyne får se! 


Jeg kom til Podgorica igår, og trasket litt rundt. Fikk øye på denne store Katedralen: 





Jeg gikk nærmere: 





Dette lovet veldig godt! Jeg gikk inn, og det er den vakreste katedralen jeg noen gang har vært i. Jeg var som et barn i en godtebutikk. Er det rart av meg å si at dette er eye-candy?? 


                                                                            Rått!??!







  Dette er vakker kunst. Jeg elsker fargene de har satt sammen.





 Hvem vil du være i denne gjengen?




                                              Se så mystisk!

 


LINK: Cathedral of the Resurrection of Christ




Badass.



Dette er siste dag i Montenegro. Tilbake til Norge i morgen. 
 Jeg sitter i sengen. Har akkurat meditert en stund. 
Skal ned å spise frokost hvert øyeblikk. 

Jeg hører de driver å stresser over noe der nede. "Call the police!" Det er en fyr som har stjålet masse penger fra et av rommene, og nå har sjekket ut og dratt sin vei. Sånt som kan skje av og til. 

Igår måtte jeg hjelpe en fyr med penger. Han var fra Portugal, hadde bodd i Tyskland i flere år. Han reiste rundt nå, og hadde fått stjålet fra seg sekken sin med pass og pengebok. Da er man ganske hjelpesløs. 

Han spurte om hjelp på politistasjonen, men fikk bare beskjed om at han måtte komme seg til ambassaden sin. Nærmeste er i Kroatia. Så nå måtte han samle penger slik at han kunne komme seg dit. Han hadde vandret rundt i 2 dager.  Jeg sa han måtte spørre på restauranter og hosteller om han kunne ta oppvasken og hjelpe til med andre ting, slik at han kunne tjene seg litt penger.   

 

 Det er et kult hostell jeg bor på. Også av den avslappede, sosiale typen. Med hage, tak-terasse og hund.





 Johnny heter han! Han fulgte etter meg flere gater igår når jeg skulle ut. Jeg prøvde å jage ham hjem, redd for at han skulle bli påkjørt. Måtte til slutt kjappe meg å gjemme meg da han stoppet for å snuse på noe. 





 Montenegro hadde sin "Independence day" igår, 21. mai.  I Budva var det et korps som spilte. I Podgorica var det hengt opp noen flagg. Men utover det kunne jeg ikke se så mye til feiring. De er et av de yngste landene vi har i verden da. De fikk sin selvstendighet i 2006.































Da eieren av dette stedet, fant ut at jeg kom fra Norge, satte han på diverse norsk musikk så det ljomet over hele kafeen. Alt fra Vær meg nær o Gud, til Gabrielle med 5 fine frøkner. Vi holdt på å le oss ihjel begge to! 















Hyggelig å få litt lapper, en gang i blant!



















Jeg har akurat den følelsen jeg ønsker å ha, siste dagen av en reise. En blanding av glad og trist. 

Det blir supergodt å komme hjem til et ordentlig hjem, mitt hjem. Min familie. Min gate. Å lande på ett sted, uten å tenke på at jeg må finne ut hvor jeg vil dra videre, og hvordan jeg skal komme meg dit. (på en stund i alle fall ;))



Samtidig er det så vakkert å "være på veien" også. Det er virkelig en frihet, og en rotløshet jeg klarer å leve fint med. 


Dette skrev jeg på et notat på telefonen min, under en busstur for en ukes tid siden: 
Når jeg reiser er det som om at jeg alltid er hjemme. Jeg kjenner alt. Det er som om jeg har hvilt på hver sten, søkt skygge under hvert tre, drukket te i hvert hus.

Alt er kjent for meg.
 
 

Jeg husker Raul (Den spanske "broren" min, i familien jeg bodde hos i Las Palmas), sa at jeg var en Cosmopolitan. Og jeg måtte sjekke definisjonen: 
"A person who is free from local, provicial, or national ideas or attachment. At home all over the world. A citizen of the world."  


Så vakkert! Det stemmer ganske godt. Jeg har en ganske god evne til å føle meg hjemme stort sett hvor som helst. Det er jeg veldig, veldig takknemlig for. Selv om jeg kanskje elsker Norge og Prestjord litt mer enn alle andre steder. Det er lovt :-D 




Neste gang jeg trykker "Publiser" her inne, tipper jeg at det er fra Norge! 




Ha en herlig dag og uke! 


Smask til alle mann, på kinn og i pann!(e)



- Katrine Nybakken Sørensen  



--------------------------------------

Fra skriveboken min, siste dag: 

"Min siste dag på reisen. Jeg har intet behov for å gå ut og utforske. 
Jeg har sett nok. Nå vil jeg bare hvile. 


Det er en solskinnsdag. Jeg bor på tak-terassen idag.
Soler meg toppløs. 
Jeg er alene her. Solen steker, men det blåser mye idag. 
Så det er perfekt..."






Bonus-bilde : 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar